focus op vergaderen
Breinwerkers
  
         Hoe als niet-voorzitter tóch de vergadering sturen?
        
    
    
  
  Vergaderworkshops leren vooral hoe je als voorzitter sterke vergaderingen kan leiden. Hoe je structuur bouwt. Hoe je iedereen aan of van het woord houdt. Hoe je omgaat met lastige deelnemers. Maar wat als je voorzitter zelf een lastige deelnemer is? Dikwijls krijg ik dan ook de vraag ja maar, hoe kan ik er als niet-voorzitter voor zorgen dat het gesmeerder verloopt?
Kies één hele effectieve en praktische tip die je meteen op je volgende vergadering kan toepassen, in de hele korte blog hoe als niet-voorzitter de vergadering toch beïnvloeden?
Leidinggevenden
  
         Vergaderen 1: structuur & organisatie
        
    
    
  
  Vergaderen! Er wordt wel eens gezegd dat het de straf is op carrière maken! En toch onmisbaar, kruis bestuivend en energiek áls ... ze goed georganiseerd zijn. In deze workshop krijg je het 10-stappenplan van de MiKaMEiL-methode aangereikt -een minimum voor iedere vergadering!-, het basisplatform voor een effectief en optimaal samen zitten en werken. Naast tal van tips en trucks heb je een checklist die je per direct kan gebruiken om je meetings te toetsen en voor te bereiden.
  
         Vergaderen 2: performante probleemanalyses
        
    
    
  
  Het kennen van het probleem is de halve oplossing! Of nog; het is beter het juiste probleem half op te lossen dan het foute probleem volledig. In al onze haast en gedrevenheid lossen we soms symptomen op i.p.v. de échte onderliggende oorzaak. In deze workshop oefen je een 3-tal methodes die enerzijds naar de diepere oorzaak/oorzaken van complexere problemen peilen en -anderzijds- op die manier meteen inzichten aanreikt richting oplossing, zodat je gericht focussen op wat structureel (ook) op lange termijn werkt. We gaan aan de slag met gekozen eigen situaties!
  
         Vergaderen 3: beter brainstromen
        
    
    
  
  Brainstromen! Neen, geen tikfout! Stromen is belangrijk als het gaat om je creatieve, oplossingsgerichte capaciteit! In deze leerrijke en leuke workshop leer je aan de hand van een onmisbaar en effectief 4-stappenplan minstens 3 brainstroomtechnieken die je daags nadien in je vergaderingen kan toepassen. We zoeken oplossingen voor een samen gekozen concreet probleem zodat we er ook meteen praktisch invliegen. Vlieg je mee?
  
         Vergaderen 4: beter beslissen
        
    
    
  
  In deze workshop oefen je 4 beslissingsmethodes die je daags nadien in je vergaderpraktijk kan toepassen. We kijken naar het verschil tussen compromis, consensus en consent. Je leert ook kiezen welke vorm het meest effectief is voor welk topic en hoe je de kans op een sterke besluitvorming stevig verhoogt en continu verbetert. Je komt uit de workshop met een heldere aanpak voor je volgende vergadering(en)!
  
         Vergaderen 5: uitdagende deelnemers
        
    
    
  
  Het succes van een vergadering zit vooral in een sterke structuur en organisatie ervan (taakgericht). Los daarvan, kunnen (individuele) culturele en communicatieve aspecten (mensgericht) een vergadering flink dynamiteren! In deze korte workshop zoomen we selectief in op hoe je de energie van overactievelingen (langpraters, schijnbaar weerbarstigen en criticasters) in de goeie richting kan zetten, kan dynamiseren! Met een 3-tal technieken die je daags nadien in je vergaderingen (en daarbuiten) kan uitproberen!
Teams
  
         De vergadervergadering: sterker en korter!
        
    
    
  
  Ooit al eens een vergadering over vergaderen gehouden? Vertrekkende van de TOP5 frustraties -pijn- zoek je gericht naar/krijg je oplossingen en technieken -plezier- en maakt hier afspraken rond die je de volgende meetings meteen verder opvolgt en integreert op weg naar korter en sterker vergaderen.
Organisaties
  
         Vergadertraject voor organisaties
        
    
    
  
  Vergaderen is één van de meest tijdslorpende activiteiten in een organisatie en komt in frustratielijstjes steeds vooraan voor. Wil je hier op redelijk eenvoudige wijze zowel kwalitatief als kwantitatief sterk voortgang boeken, kan een company wide campagne interessant zijn: gespreid over een 3-tal maanden worden pijnpunten geinventariseerd, best- en worst-practices uitgewisseld, korte gerichte workshops gegeven en worden afspraken gemaakt, in iedere meeting kort opgevolgd en globaal gemonitord richting meetbare sterkere en kortere vergaderingen. Tel uit je winst. Gegarandeerd!
