hoe als niet-voorzitter toch een vergadering beïnvloeden?
													
						doelgericht doen 
					
																		
						tijdbeheer - timemanagement
					
																		
						samenwerken - cooperation
					
																		
						assertiviteit
					
																		
						vergaderen - meetings
					
																		
						tijdvreters
					
																		
						transformeren van hindernissen 
					
												
						
						Hieronder vind je de meest effectieve en praktische tips hoe als niet-voorzitter tóch vergaderingen te sturen. Pik er ééntje uit die je bevalt en probeer respectvol uit. Kijk wat het effect is, pas aan en … pak de volgende tip!
vóórafgaand
aan de vergadering
- vraag de agenda op, welke agendapunten dienen voorbereid te worden en wat van jouw specifiek verwacht wordt
- vraag hoe laat de vergadering eindigt en naar vergaderafspraken: welke afspraken maken we overigens om de vergadering in goede banen te leiden?
bij het accepteren van een vergadering
m plan zelf meteen ruimte in om de vergadering voor te bereiden én … na te verwerken!
in de aanloop naar de meeting; geef het goede voorbeeld
- bereid je voor op de agendapunten en werk die af vóór de vergadering
bij de aanvang van de vergadering
- vraag om op één werkpunt te letten: b.v. beste mensen, hoe kunnen we er voor zorgen dat we deze keer tijdig eindigen, zelf beloof ik me beperkt te houden qua praten.
- vraag een hekel agendapunt eerst of laatst te behandelen, gezien dit doorgaans toch wel uit kan lopen, maar dan hebben we dat/de andere punten toch al afgevinkt.
- meldt dat het je spijt dat je precies om 10.25 uur door moet en vraag om jouw punten eerst te behandelen
tijdens de vergadering
- stop met praten
- stel gerichte vragen: zorg dat je een aantal slagzinnen hebt, die uit jouw mond kunnen komen
- en wat besluiten we nu precies?
- en wie pakt actie?
- mannekes, wie houdt de tijd in de gaten?
- en wat is precies de bedoeling van dit agendapunt?
- aan de hand van welke criteria nemen we straks een beslissing?
- als je dit in één zin zou samenvatten, hoe zou die dan zijn?
- vat rationeel samen als vergaderdeelnemers te lang aan het woord blijven: dus als ik het goed begrijp ... pakken we déze beslissing? … besluiten we pas volgende vergadering?
- en stuur naar het volgende agendapunt: ok, wat staat er vervolgens op de agenda?
- doe voorstellen: zullen we omwille van de tijd dit en dat agendapunt overhevelen naar de volgende vergadering?
aan het eind van de vergadering
- vraag de actiepunten te herhalen: wie doe dus wat tegen wanneer?
- vraag wat iedereen van de vergadering vond: Oh ja, wat ik vandaag sterk vond is …, wat vonden jullie sterk? En wat zou volgens jullie nóg beter kunnen? Zullen we voortaan altijd kort evalueren?
na de vergadering
- plan meteen ruimte in om aan je actiepunten te werken
Succes … en dat is niet sarcastisch bedoeld😉!
Werner.
