loop je verloren in al wat op je bordje ligt: doe de post-it oefening voor overzicht!
Werp jij je aan het einde van de dag met een natte dweil-gevoel in de zetel met een zak chips en een wijntje, niet meer wetend wat je die dag dan allemaal deed en komt dit vaker voor? Red alert! Je deconnecteerde van je job en -erger- van jezelf! Wil je dit vóórkomen? Doe eens even deze oefening mee, neem alvast iets om te schrijven en een 10- en 20-tal post-its in verschillende kleuren. Plof dan gerust in je zetel.
STAP 1. de minddump
Pak de ongeveer 20 post-its en schrijf per post-it één taak op die je nog moet doen, een vijftien- tot twintigtal. Neem gerust je tijd: b.v. mail lezen, een bepaalde taak of rapportering afwerken, een projectplan maken, een vergadering voorbereiden of de acties ervan uitvoeren, iets dat je al heel lang uitstelt of wat je al heel lang graag wil doen, al gaat het over een telefoontje plegen of koffie drinken.
Wát doet dit met jou, welk gevoel krijg je erbij?
Als ´t goed is, gaf het opschrijven van je taken enige verluchting want je brein kon het lossen. Kreeg je echter nog meer stress, pak dan gauw nog een glaasje wijn, een handvolletje chips of die extra praline want dan heb je ´t écht nodig.
STAP 2. je werkdoelen
Pak nu de ongeveer 10 andere kleur post-its en schrijf per post-it een werkdoel op,: domeinen waarop je resultaten moet halen. Die zijn heel afhankelijk van de functie waarin je zit. Inspiratie vind je doorgaans in je jobomschrijving of je jaardoelen of ... bij je chef natuurlijk.
Al minder makkelijk niet? Het benoemen van je doelen vraagt een ietsiepietsie meer denkwerk. Je staat daar dagelijks niet echt bij stil. Maar je bent op goeie weg: ga gewoon verder met stap 3 of lees eerst bezig zijn als een kieken zonder kop: hoe doelen stellen & stappen zetten?
3. doelgericht werken
Hang nu je eerst gemaakte post-its aan je doelenpost-its. Niet foefelen! Enkel als het er écht bij hoort, hang je hem eronder, zo krijg je een aantal doelenpost-its met takenpost-its eronder of erop gekleefd.
En, welk effect geeft dit? Kijk een keer naar je post-it kunstwerk, welk gevoel krijg je erbij?
Normaal gezien geeft dit structuur en daardoor overzicht.
4. prioriteer je doelen post-its
Geef je je doelenpost-its nummers, bepaal je hiermee de prioriteit of toch minstens een volgorde die jij verkiest, nóg meer duidelijkheid.
Heb je doelenpost-its waar geen taken onder hangen? Is dat dan wel een echt doel van je? Of wat moet hier -al dan niet dringend- voor gebeuren? Misschien kan tijdbommen meteen ontmantelen: je werk opdelen, tijdschatten en meteen inplannen! hierin helpen.
Of nog: takenpost-its waar geen doelen voor zijn? Voer je taken uit waar je geen doel voor hebt, heeft dat dan wel zin? Krijg je wel waardering voor die taken? Of doe je werk waar geen afspraken voor gemaakt zijn? Lees er meer over in klantgericht neen zeggen tegen je chef: hoe samen doelen herbepalen?
Je kan eerder makkelijk in elk organisatorisch systeem overzicht door structuur verwezenlijken. Zo kan je b.v. in Outlook categoriën aanmaken waar je taken, mails en afspraken kan aanhangen. Op die manier creëer je een visueel overzicht en overzicht geeft je ... vleugels. Het is dus niet de wijn waar je gaat van zweven!
En ... actie!
- Heb jij je doelen helder voor je geest?
- Hoe zorg jij voor overzicht in je workload?
- Wat kan je verbeteren aan de manier waarop je nu werkt?
Ben je leidinggevende?
- In hoeverre zijn de doelen voor je team duidelijk?
- Wie in je team heeft daarin momenteel steun nodig?
- Welke eerste stap zet je naar verbetering?
- Heb je hierrond een leuke anekdote of een vraag, stuur me een bericht!
- Met de knop DOORSTUREN hieronder, deel je deze blog met een lotgenoot.
- Wil je jezelf scoren op tijdcompetenties, vul je zelfscan in!
- Wil je de hele methodiek leren kennen, lees het boek GOD - Goal Oriented Doing.
One life, live it & love it!
