Ken je van die dagen dat je als een kieken zonder kop van hot naar her loopt, een hele dag bezig en een “uitgewrongen-dweil-gevoel” je ´s avonds overvalt, ´t vat af, nergens meer zin in? En waarbij je je dan afvraagt “waar ben ik nu eigenlijk feitelijk allemaal mee bezig geweest?” (en je kan het jezelf zelfs niet herinneren)?
Dit “leuke” nihilistische gevoel steekt o.a. (zie ook pssssst 1) de kop op als je geen (ver)bINding hebt met wat je die dag deed en dat is ook (bio-)logisch.
Wet van je innerlijke saboteur
Want wat doet je lijf als je iets moet doen waar je geen zin in hebt/verbinding mee hebt? Juist! Excuses zoeken, uitstellen, met lange tanden aan beginnen, bij de eerstvolgende mogelijkheid laten liggen en uiteindelijk nadien toch ook niet direct een bevredigend gevoel aan over houden? Loose-loose dus.
Trouwens, (niet) tussen haakjes; aan welke taak of taken denk je nu?
En dát kan opgelost worden!
DoelGericht Doen!
Vanaf nu doe je NIETS meer waar je geen doel voor hebt! D.w.z. dat álles wat je doet “zIN” heeft.
Ofwel; je hoofd (aandacht), hart (aanvaarding) en handelen (actie) op één lijn zetten, zodat er een stuwing ontstaat om u tegen te zeggen.
Vraag is vervolgens uiteraard;
STAP 1 – DoelGericht?
Wie bepaalt je doelen dan?
Op zich maakt het niet uit wie je doelen bepaalt; jij, je chef, je medewerkers, ome Jopie …, zolang;
- je maar weet wáár je naar toe gaat!
- jij (en je team) hiermee ook akkóórd bent (gezien de “wet van de innerlijke saboteur”)
- je chef toch minstens op de hoogte is maar óók best akkoord is!
Hoe bepaal je concreet je doelen?
Een aanknopingspunt is uiteraard je (al dan niet flexibele) taak- of functie-omschrijving; je kan immers een onderneming vergelijken met een straat, waarvan jij een stuk trottoir krijgt (taakomschrijving) én … ne veger (n.v.d.r.: een bezem). Als jij je trottoir (n.v.d.r. voor de meer Nederlandse lezers; stoep) veegt is de straat proper! En als het goed is, zijn die taakomschrijvingen zó opgesteld dat ze afgeleid zijn van het strategische (beleids)plan dat op zijn beurt een verlengstuk is van de missie en visie. En als het nóg beter is, kan ook jíj er jouw ei in kwijt en kan ook jij je in je job vinden, schenkt het je vervulling (is dat niet zo; trek aan de bel!). Op die manier werk je dus alle dagen mee aan je bedrijf! Everybody happy.
Verder kunnen ook (SMART-)jaardoelstellingen en projectwerk een mondje meespreken.
“Jaja we gaan er voor!”
Één keer je je doelen aanvaard hebt, is het ook zaak je te “verbINden” (commitment). Er volledig voor te gaan! Anders maak je anderen en -veel erger- jezelf blaaskes wijs en dit wringt in je lijf, zal zich vroeg of laat spijtig genoeg wreken.
STAP 2 – Doen?
Een keer je richting en doelen duidelijk en je kan je hierin vinden, gaan met die banaan! Alles wat op je afkomt, alles wat je doet (beschouw het als “jasjes”) hang je aan je juiste doel (je “kapstokken” als het ware) en je zal raar maar waar verschil merken in je handelen, je hoofd, je hart en stilaan de illusie krijgen dat je “in charge” bent!
Hoedoededa in Outlook?
Je kan heel eenvoudig categorieën creëren in Outlook, die je overeen laat komen met je doelstellingen. Vervolgens kan je die categorieën aan je mails, afspraken en taken hangen, zelfs aan je contactpersonen. Dit kost je misschien 5 minuten op een dag en geeft je niet alleen een pracht overzicht maar ook … vleugels! Probere ne kere!
En actie!
- Staan jouw doelen helder op je vizier? Weet je wat je tegen wanneer bereiken moet?
- Kan je je vinden in je doelen? Zoniet; “ronddetafel”!
- Wat zou je op vlak van DoelGericht Doen nóg kunnen verbeteren?
Jij als leidinggevende?
- Zijn jouw doelen duidelijk? Zie je het verband met de missie van je bedrijf?
- En wat je team betreft; voelen zij zich verbonden met wat ze doen? Met volle goesting?
- Wat kan je op vlak van DoelGericht Doen nóg verbeteren?
Psssst 1: ´s avonds “teut” …
Uiteraard zijn er naast “niet-doelgericht bezig zijn” ook nog andere oorzaken van afgemat zijn s avonds; te vaak wisselende prioriteiten, je zit in een storende omgeving, je hebt gewoon té veel werk, …
Kijk vooral naar wat jíj in jóuw omgeving nú nódig hebt en pak actie.
Psssst 2: NIET-doen maar bézig zijn!
In een tijd dat mensen ook té veel doen, wordt hoe langer hoe meer terug gegrepen naar niet iets doen. Trap inderdaad niet in die te veel doen-valkuil die richting burn-out vordert. Vergeet vooral ook eens iets niet doelgericht te doen, gewoon voor de lol. Lang na de samenwerking en je behaalde resultaten, zullen collega´s zich immers vooral herinneren hoe het voelde om met je samen te werken …
Psssst 3: “Ik heb geen taakomschrijving!”
Heb je geen taakomschrijving, stel er zelf ééntje op en stem af met je chef. Of laat het voor wat het is. Want mogelijk, in de organisatie van de toekomst, wordt er niet meer met taakomschrijvingen gewerkt maar met talent-omschrijvingen. Welke talenten nodig om welke job te verrichten. Op die manier ligt je focus op (het ontwikkelen van) je kunnen (i.p.v. naar het resultaat van je kunnen), daar waar de focus thuis hoort …
Psssst 4: slaagkans vergroten!
Een goeje manier om vanaf hier met je doelen verder “top down” aan de slag te gaan is “sossisioneren” (projectfiches voor je doelen aanmaken en verder in je organisatorisch geheel opnemen), lees hiervoor de blog “Tijdbommen meteen ontmantelen!”
En link er ook meteen je tijdbegroting aan vast (zie “Klantgericht “neen” zeggen tegen je chef!”!
Succes en ook veel plezier!
Nuttig? Wil ook jij je tijd, energie en goesting in de juiste richting inzetten?
Neem deel aan een open workshop ‘Time management in Outlook’ of
contacteer me voor een oplossing op jouw maat
(presentatie, in-company training, persoonlijke coaching).